יום שלישי, 20 באוגוסט 2019

תזכורת להורי המתבגרים - חזל"ש

המתבגרים שלנו חגגו הקיץ, הלכו לישון מאוחר, יצאו לחופשות ועכשיו הגיע הזמן לחזור לשגרה. קיימות מספר משימות לקראת ה1 בספטמבר ומומלץ לבצע אותן ביחד עם המתבגרים, בתקווה שבשנה הבאה האחריות תעבור אליהם. להלן מספר דוגמאות:

♦ לסיים את התרגול במתמטיקה שניתן בחופש. בד"כ בתחילת ספטמבר הם נבחנים על החומר.

♦ לרכוש ספרי לימוד דיגיטליים ולוודא שהם "עובדים".

♦ לרכוש לוקר, לרכוש ציוד לבה"ס ולרכוש תלבושת אחידה.

♦ להתחיל להסדיר את שעות השינה.

איך מתכוננים לכיתה א'?


מזל טוב לכל ההורים שילדם עולה השנה לכיתה א'. להלן מספר טיפים:
מפגשי חברים - קבעו שני מפגשי חברים בשבוע עם ילדים חדשים מהכיתה.

חוגים - רשמו את הילד לחוג שמתקיים בבה"ס או לחוג עם ילדים מהכיתה, כדי שיבלה ויחזק את הקשרים איתם.

סיור מוקדם - סיור מוקדם במרחבי בית הספר יקטין חששות. הראו לילד היכן נמצאים השירותים, כיצד פותחים את המים בברז, איפה ממוקמים הברזייה והחצר של הכיתה שלו.

בחרו "חפץ מעבר" - שאלו את הילד מה יכול לעזור לו במקרה של אי נוחות והציעו לו לקחת חפץ או תמונה או מכתב שלכם אליו.
חששות- נהלו שיחה עם הילד ובררו מהן החששות שלו. עודדו את הילד לשאול שאלות בנושא (לכל ילד יש חששות).

ארגון הילקוט - הכינו ביחד את המערכת בערב שלפני. המטרה היא שלאחר מס' שבועות הילד ידע לסדר את המערכת לבד.

שעון מעורר - מומלץ שהילד יתעורר בעזרת שעון מעורר.

ספרים - קראו ספרים על עלייה לכיתה א'.

בדיקות שגרתיות - בדקו את הראיה והשמיעה של הילד.

בחירת ילקוט -הקפידו שגב הילקוט יהיה קשיח ומרופד. הדקו את הכתפיות כך שרוב שטחו של הילקוט יהיה צמוד לגב ושהמרחק מהכתפיות יהיה שווה. וודאו שמשקל הילקוט לרבות תכולתו לא יעלה על 15% ממשקל הילד. 

יום רביעי, 14 באוגוסט 2019

איך ילדים תורמים למאבק במשבר האקלים?




המאבק הציבורי למניעת קטיפת פרחי בר מוגנים בשנות ה-60 הביא לשינוי תודעתי בחברה הישראלית ונחשב לאחד המאבקים הסביבתיים המוצלחים בארץ.
הלוואי שנצליח היום באותו האופן להילחם במאבק במשבר האקלים. אפשר להתחיל "בקטן" בפורמט המשפחתי. שבו ביחד עם הילדים והחליטו איזה צעדים אתם מוכנים ובשלים לקחת כמשפחה. להלן מספר רעיונות:
קבעו שלא תשתמשו יותר בכלים חד פעמיים או שתשתדלו לצמצם את הצריכה.
הפחיתו את צריכת המוצרים מהחי, ביחוד בקר (הבקר פולט גזי חממה רבים, ובמקביל כדי לספק שטחי מרעה נכרתים יערות העד שהם היחידים שסופחים CO2 מהאטמוספירה).
בדקו אופציה להתקנת פאנלים סולארים על הגג.

הפסיקו לשתות מִקשי שתיה. מדי שנה מושלכים לאוקיינוסים 138 מיליארד קשי שתיה.

הפחיתו את השימוש במייבש כביסה. הסכימו שתתלו חלק מהכביסה על החבל. ודאו שתוכנית סחיטת הכביסה במכונת הכביסה היא במהירות המירבית האפשרית.
חסכו חשמל. להלן לינק להמלצות לשימוש יעיל וחסכוני בחשמל. הסכימו לכוון את התרמוסטט של המזגן ל25 מעלות צלסיוס. כל מעלה אחת פחות גורמת לעליה בצריכת החשמל של כ- 5%.
הימנעו מלהכניס מזון חם למקרר או למקפיא.


מחזרו טלפונים סלולריים וגאדג'טים. להלן לינק עם פריסת מחזור ארצית.


יום שני, 12 באוגוסט 2019

איך מלמדים על הסכמה ליחסי מין?


הורים רבים לא מרגישים בנוח לשוחח עם המתבגרים על מיניות. אירועי איה נפה הם הזדמנות להעביר למתבגרים את המסר על הסכמה ליחסי מין, Sexual consent. מצרפת 2 סרטונים בנושא:

ממליצה לשבת עם המתבגרים ולצפות בסרטונים ביחד. אם נשלח את הסרטונים בווטסאפ, לא בטוח שהם יצפו בהם.
אפשר כל שבוע לצפות בסרטון אחד, כדי שלא "נחפור".

יום ראשון, 4 באוגוסט 2019

מה לעשות בזמן אמת ????


הורים מבינים שצריך לעשות פתרון בעיות בזמן רגוע, אבל הם תמיד שואלים "מה לעשות בזמן אמת?" להלן מספר פתרונות לזמן אמת:

לפעול. רודולף דרייקורס, תלמידו של אדלר, המליץ לפעול ולהשתמש ב"לשון" של הנעל במקום לְדַבֵּר ולהשתמש ב"לשון" של הפה. לדוגמא: קחו את הילד כשהוא צורח וחגרו אותו בכסא הבטיחות או הרחיקו את הילד המשתולל מהאזור החברתי. בזמן רגוע הסבירו: אני מצטער שלקחתי אותך בכוח ושבכית. מה נעשה אחרת מחר?
לוותר. אני לא רוצה לקלח אותך בכוח או תוך כדי בכי, אז הערב נוותר על המקלחת. נדבר על זה מחר כששנינו רגועים, כי במשפחה שלנו אנחנו מקפידים על הגיינה אישית.

להחליף משימות: לא ברור לי למה אתה לא רוצה לזרוק את הזבל/להרים את הלגו. אני אעשה את זה. אתה יכול בבקשה במקום זה למלא מים/לערוך שולחן?

לתת בחירה. חשוב ש2 האופציות יהיו טובות. כשאנחנו חוצים את הכביש אתה יכול להחזיק לי את היד או להחזיק את העגלה.

לעצור הכל, לתאר את הבעיה ולחכות כמה דקות. אני רואה שאתה עייף, בוא נחכה כמה דקות כדי שתנוח, ואח"כ נמשיך את ההליכה (במקום להרים את הילד או לסחוב את האופנים שלו).

לבקש עזרה מהילד. יש לי בעיה. צריך לצאת עכשיו ואני צריך את עזרתך עם...אני מבין שאני לא יכול לגרום לך לעשות...מה יעזור לך...

להסביר מה אתה מוכן לעשות ומה אתה לא מוכן לעשותכשהחבר מגיע אני מוכן שתשחקו בפלייסטיישן שעה וחצי במקום שעה. אני לא מוכן שזו תהיה הפעילות היחידה שלכם.

לאפשר תוצאות טבעיות. אפשרו לילד לקחת משחק יקר/שביר לגינה והסבירו מראש שאתם לא קונים חדש.

יום ראשון, 28 ביולי 2019

איך להכין את הילד למעבר דירה?


מעבר לדירה חדשה הוא שינוי משמעותי. היערכות מתאימה מול הילדים תקטין את תחושת אי הנוחות, הבלבול והחרדות. להלן מספר טיפים בנושא:

אפשרו לילד לארוז את החדר שלו, לפרוק את הארגזים ולקפל את כל הבגדים עם מתקן לקיפול חולצות שתכינו ביחד. להלן לינק לסרטון הכנת המתקן.

שאלו את הילד מה מטריד אותו לגבי מעבר הדירה או המסגרת החדשה.

קראו ספרים על מעבר דירה או גן/בה"ס חדש.

ארגנו עם הילד מסיבת פרידה לחברים בשכונה/בכיתה.

היפרדו" מהבית ואמרו שלום לכל החדרים.

עִצְּבוּ ביחד עם הילד את חדרו החדש.

תאמו 2 מפגשי חברים בשבוע עם הילדים בשכונה/במסגרת החדשה.

גם אם אתם לא עוברים דירה, כדאי להכין מתקן לקיפול חולצות ולנצל את החופש הגדול והשיעמום של הילדים לסידור הארונות :-)

יום ראשון, 21 ביולי 2019

איך מחזקים ביטחון עצמי?


איך מחזקים ביטחון עצמי היא שאלה שמעסיקה הורים רבים. השבוע ביום שלישי אקיים הרצאה בנושא. להלן מספר טיפים:
צמצמו תחרותיות בין הילדים: לא מומלץ לומר בוא נראה מי יגיע ראשון למקלחת או מי יגיע ראשון לאוטו.
הימנעו מהשוואות בין הילדים: לא מומלץ לומר תראי איך הוא...או תלמדי מ...השוואות יוצרות קינאה מיותרת ומערערות את הרגשת הקבלה ללא תנאי.
עודדו לעצמאות: פעוט בן שנתיים יכול לבחור את הבגדים ולהתלבש לבד. התפקיד שלנו לעשות פחות עבור הילד ולאמן אותו לעשות יותר.
השתמשו בעידוד במקום בשבח: עודדו מחשבה, תהליך והתקדמות ולא רק תוצאה סופית.
החליפו עונשים בתהליך פתרון בעיות. במקום שהילד "ישלם" על "הפשע" עדיף שיפתור את הבעיה.
בהרצאה אסביר את ההבדל בין חשיבה אנכית ואופקית. חשיבה אנכית יוצרת רגשי נחיתות וחשיבה אופקית מחזקת את הביטחון עצמי של הילד. ממליצה לקרא על הנושא בספר של ד"ר זיוית אברמסון "לומדים זוגיות" בעמודים 355-369.