יום שלישי, 26 במאי 2020

social Interest - הנוסחא המנצחת

אדלר האמין שהמפתח לבריאות נפשית היא פיתוח תחושה/זיקה חברתית, social interest. אדם מְרַצֶּה דואג לאחר, אבל לא יודע לדאוג לעצמו ואדם אגואיסט דואג יותר מדי לעצמו ופחות לאחר. הנוסחא המנצחת היא לדאוג לעצמי, לדאוג לאחר ולדאוג לדרישות המצב.
סיטואציה: ילד קטן שמסרב לחלוק צעצועים עם חברים
פתרון עם זיקה חברתית: בוא נשים על המקרר 3 צעצועים שאתה לא מוכן שישחקו בהם (דואג לעצמו), ואת כל שאר הצעצועים נחלוק עם החבר (לדאוג לאחר) וכך יהיה לנו מפגש מוצלח (לדאוג למצב).

סיטואציה: מתבגר שלא רוצה להשתכר במסיבה
פתרון עם זיקה חברתית: תקפיד לשתות על בטן מלאה, 2 מנות אלכוהול, עם הפסקה של שעה ביניהם (לדאוג לעצמי), תשמור על החבר שלא יגזים (לדאוג לאחר) כדי שהמסיבה לא תהרס (לדאוג למצב).

יום רביעי, 13 במאי 2020

מה תְּשַׁמְּרוּ מהמשבר?

בהרצאה ביום ראשון שאלתי אתכם איזה פעילויות משפחתיות הייתם רוצים לשמֵר אחרי משבר קורונה ושיתפתי שאני מאמצת אפיית עוגה בימי שישי ומשחק רמי קוביות משפחתי על הגג. מצרפת חלק מהתשובות שקיבלתי:
  1. לקיים קידוש וקבלת שבת (חילונים לגמרי)
  2. להשתתף בשיעורי פיתוח קול בסקייפ
  3. לבלות בגינה הקהילתית האורגנית
  4. להכין חומוס ביתי וחלת לחמניות
  5. להקים גינת ירק
  6. להמשיך את הקשר המדהים שנוצר עם השכנים
  7. לחזור לתחביבים
  8. אימוני כושר משותפים
  9. להישאר בבית בשבת בלי לנסוע יותר מדי
  10. לטייל כל המשפחה עם הכלב
  11. ספורט עם הבת שלי
  12. ארוחת צהריים בשישי בגינה
  13. ערב סרט משפחתי
  14. זמן ספא כולם יחד ופיקניק בסלון
  15. משחקי קופסא משפחתיים
  16. ללמוד לרכב על אופניים בלי גלגלי עזר
  17. לבשל ביחד
  18. ארוחה משפחתית מדי ערב
  19. להפסיק להגיד ״יאללה״...לעצור את המירוץ
  20. לנקות ביחד את הבית
  21. לצעוד לים בשקיעה
  22. לצעוד בשדות שגילינו ליד הבית
  23. לצפות באופרות
  24. לשטוף ידיים
  25. שיחות עם המתבגרים
  26. לטפח את הזוגיות
  27. לנגן בגיטרה ביחד
  28. לדבר ולהקשיב, אבל באמת
  29. להקשיב לaudio books
  30. שקט באופן כללי
  31. מדיטציה
מאחלת לכולנו לשמֵר חלק מהדברים הטובים שנוצרו בתקופת משבר קורונה.

יום שני, 11 במאי 2020

הפעלות לילדים בסופ"ש

להלן מספר פעילויות לסופ"ש הקרוב:
האתר "תקועים בבית" של מכון דוידסון, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן מציע סרטונים עם ניסויים מדעיים, טריוויה מדעית וקורסים דיגיטליים להלן לינק
57 רעיונות כייפים: הכנת פלסטלינה, מסלול מכשולים בתוך הבית נינג’ה ישראל, מבוך לייזר, חפש את המטמון, המצאת כתב סתרים, חדר בריחה להלן לינק
אילוף כלבים עשה זאת בעצמך להלן לינק
הצגות של אורנה פורת, DIY קצרים וכייפים, בריינפופ, הפעלות חשבון, Scholastic לימוד אנגלית להלן לינק

עוד הפעלות לילדים...


מצורפים לינקים עם הפעלות לילדים לסופ"ש:
  1. משחק סולמות וחבלים הכולל תרגילי התעמלות לינק להדפסה
  2. חיות 3D בגוגל מחבקות את הילדים בבית לינק עם הסבר
  3. לו"ז שבועי הכולל פעילויות ועזרה בבית לינק להדפסה
  4. הכנת צנצנת "משעמם לי" לינק להדפסה
  5. משחק דאבל של פסח לינק להדפסה
  6. משחק כרטיסיות טאבו לפסח לינק להדפסה
  7. כרטיסיות עם שאלות משפחתיות לפסח לינק להדפסה
  8. מנדלות לצביעה לינק להדפסה
  9. חוברת משחקים וחידות לפסח לינק להדפסה
  10. סיור בספארי לינק לצפייה
  11. לימוד אותיות עברית/אנגלית, ניסויים, המצאות, ערים בעולם לינק לאתר

יום ראשון, 26 באפריל 2020

חזל"ש

אחרי יותר מדי זמן נראה שסוף סוף ולאט לאט "חופשת הקורונה" של הילדים מסתיימת. חשוב לקיים בבית "אסיפת דיירים"' ולקבוע עם הילדים כללים חדשים לחזרה לשגרה. פרופ' מולי להד, נשיא עמותת משאבים, פרסם מסמך עם הנחיות להורים. להלן עיקרי דבריו:
שיעורים ב"זום": בקשו מהילד להדפיס את לוח השעות, לכוון שעון מעורר, להתעורר כשעה לפני תחילת השיעור הראשון, למצוא פינה שקטה בבית, להפעיל מצלמה, להשתתף בכיתה ולא לשחק במקביל במחשב. 
ביטול נוהל לילה לבן: וודאו שילד בבה"ס יסודי ישן 9 שעות שינה ומתבגר בחטיבת ביניים או תיכון ישן 8 שעות שינה.
תקציב משפחית: עדכנו את דיירי הבית (הילדים) במצב התעסוקתי והכלכלי החדש והסבירו את השלכותיו (צמצום רכישות, הזמנות טייק אוויי).
החזרת "שעת סיפור":  חזרו להרגל קריאה לפני השינה גם במחיר שאתם שוכבים ליד הילדים וקוראים להם ספר.
"תורנות מטבח": קבעו סבב כך שבכל ארוחה יש תורן העוזר בהכנת הארוחה ותורן המנקה עם סיומה.
יציאה מפאסיביות: קבעו ביחד זמן פעילות גופנית אחרי מספר שעות מסך או שעות ב"זום".
הקשבה להוראות המדינה: הכירו בלחץ החברתי להיפגש עם חברים והשתמשו בהוראות המדינה.

יום שני, 20 באפריל 2020

טיפ שבועי: מהו חוק ה-2?

משבר קורונה מקצין את סגנון ההורות השונה בין ההורים ולא פשוט לראות את בן/בת הזוג מתייחסים בחוסר כבוד אל הילדים.
חוק השניים אומר: למשולש יש שלוש צלעות וכשיש בעיה הַתִקשורת וההתנהלות היא רק בין 2 קודקודים:
Δ צלע אמא/ילד
Δ צלע אבא/ילד
Δ צלע אבא/אמא
כשיש מתיחות בין הורה/הילד, ההורה השני צריך לצאת מהתמונה. כשהילד רץ אליו להתלונן, הוא יכול לומר: זה בינך ובין אבא/אמא, אני סומך עליכם שתמצאו פיתרון.
אם אין צורך להתקשר למשטרה או לרשויות הרווחה, אין צורך להתערב במריבה.

יום שבת, 18 באפריל 2020

טיפ מ- Brené Brown

פרופ' ברנה בראון, חוקרת רגשות,מסבירה את החשיבות לזהות את הרגש, לתת לו שם ולתאר את החוויה הרגשית. להלן מספר דוגמאות:
נראה לי שמשעמם לך.
יכול להיות שנפגעת מאחיך כשהוא....
נשמע שאתה כועס בגלל...
בטח אתה מתגעגע ל...
זיהוי הרגש הוא צעד הכרחי לפיתוח אמפתיה, חוסן רגשי ותחושת התגברות.