יום שבת, 8 באוגוסט 2020

מהו סבב oops?

 

כולנו יודעים שזה אנושי לטעות, אך עדיין לעתים הטעות "עולה" לנו במחיר של "ירידת ערך". דרך אחת להתיידד עם טעויות היא לעשות סבב oops משפחתי יומי בו כל אחד מחברי המשפחה משתף בטעות שעשה. ההבנה שאין צורך
ל"טאטא", להילחץ או להימנע מטעויות תעזור לילדינו להתיידד איתן.

שרה בלייקלי, אשת עסקים מיליארדרית, מייסדת חברת ההלבשה התחתונה Spanx מתארת בסרטון  איך אביה היה מגיב ב-"High Five" בכל פעם שטעתה.


יום ראשון, 2 באוגוסט 2020

מיהו ג'ונתן גלינדו?


ג'ונתן גלינדו הוא דמות כלב המופיעה באפליקציות טיק־טוק ואינסטגרם הפונה לילדים דרך צ'ט פרטי ומציעה להם 50 אתגרים ב50 ימים. כל אתגר חייב להיות מתועד כדי לעבור הלאה למשימה הבאה. במידה והילד מסרב, הדמות מאיימת עליו שתפיץ מידע רגיש ואישי ברשת ותפגע בו ובמשפחתו.

מהם האתגרים?
גניבה מחנויות, חציית כבישים סואנים, גילוף הגוף בסכין גילוח, דקירת הגוף עם מחט, מניעת שינה, צפייה בסרטי אימה וביום ה-50 קפיצה מבניין גבוה.

מה ניתן לעשות?
הסבירו שבפועל אין ליוצרי המשחק כל דרך לממש את האיומים שלהם.
המליצו להתנתק מייד ולספר לכם.
צפו יחד בתמונה וגלו אמפתיה כלפי הרתיעה של הילד.
חקרו יחד את הנושא באינטרנט.
פנו למוקד 105 - המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת

יום ראשון, 26 ביולי 2020

מה לעשות אחרי שנתתם עונש?

תבטלו אותו.
פשוט תאמרו: אני מצטער שנתתי לך עונש... פשוט מאד כעסתי. אני אוהב אותך. העונש מבוטל....
  • בוא נראה איך פותרים את הבעיה.
  • בוא נחשוב ביחד מה אפשר לעשות כדי שיהיה לכולנו נעים יותר.
  • איך תפתור את הבעיה עם הגננת/צהרון?
  • מה נעשה אחרת בנושא?
  • איך לדעתך זה לא יקרה שוב?
האם ביטול העונש פוגע בסמכות ההורית? ממש לא. זו דוגמה הורית נהדרת להראות שטעיתם ושאתם לא רוצים להמשיך עם הטעות.

יום שני, 20 ביולי 2020

איך בונים ערך עצמי?

Gratitude Journal, יומן הכרת תודה, הוא דרך לבנות ערך עצמי. מטרת היומן להרגיש בעל ערך ממשימות פשוטות שעושים ביום יום. ההמלצה היא לכתוב כל יום 10 דברים פשוטים (אני אומרת בעל פה לפני השינה) שעשינו לטובת עצמנו, לטובת האחר ולטובת המצב (הבית, העבודה, המשימה). מומלץ להכין עם הילדים יומן הכרת תודה.
בהרצאה בשבוע שעבר ביקשתי מההורים לתרגל משפטי הכרת תודה. להלן תשובותיהם המרגשות:
הכנתי ארוחת ערב לכולם
סגרתי בייביסיטר לקיץ!
ביקרנו את סבתא
נחתי
לקחתי ילדים לחוג
הכנתי אוכל טעים
סיימתי משימה חשובה בעבודה
עשיתי הידרותרפיה
עשינו ערב סרט
הזמנתי את חמותי לארוחה
עשיתי כושר
עבדתי טוב בבוקר
הגעתי מוקדם וביליתי עם הבנות בגינה
הכנתי אוכל לאמא ולאחותי שבבידוד
הליכה עם הילדים במשך שעה וחצי
מוקפץ עוף עם אורז טעים
לקחתי שעה הפסקה לעצמי
שטפתי כלים
הרגעתי את הילד בבדיקת דם
עשיתי דייט עם הבן שלי
לקחתי את בני לסדנת אמנות שהוא אוהב
הלכתי עם אמי לקופת חולים
חיפשנו את האוצר ב"חפש את המטמון" בגינה עם הילדים
עשיתי Special Time
ריצת בוקר
הזמנתי לילדים חברים
הזמנתי סושי
פיניתי את המדיח
מעגל מתופפים עם הילדים
שתיתי קפה עם עוגה
התקלחתי לבד לבד
עבדתי על עבודה מסובכת בעבודה
חיבקתי את בני חזק 
מצרפת לינק לסרטון בו Oprah Winfrey מתרגלת עידוד עצמי עם הקהל.

יום שלישי, 7 ביולי 2020

האם המתבגר מעשן חברתי, מעשן בעייתי או מכור?

קאנביס (weed, grass, מריחואנה) הוא סם פסיכואקטיבי הנצרך באידוי, עישון , אכילה ושמן. המתבגר עלול להתמכר לשימוש בקנאביס למרות שהוא ללא חומרים כימיים ומופק מצמח "בריא". שימוש בקנאביס מעורר את הפרשת הורמון הדופמין המייצר תחושת הנאה, ריגוש ועונג במוח. ככל שמגדילים את השימוש כך גדל הצורך, הגוף מסתגל לסם ו"צמא" לעוד.
אורית אופיר אלדר עובדת עם מתבגרים מכורים ומשפחותיהם ומחלקת את השימוש בקנאביס לשלושה מצבים:
מעשן חברתי - מעשן מדי פעם ויכול להפסיק מתי שרוצה.
מעשן בעייתי - מעשן על בסיס קבוע, 2-3 פעמים בשבוע, מגדיל את כמויות השימוש עם הזמן, מתחיל לפתח תלות, לעתים לא יכול להרדם או לתפקד בלי הסם.
מכור - מעשן על בסיס יומי, מספר פעמים ביום, מגדיל את המינונים, מפתח תלות פיסית, נפשית ופסיכולוגית בסם. למעשה לא יכול לתפקד בלעדיו.
מומלץ לפנות לגורם מקצועי במידה וזיהיתם שינוי בהתנהגות: הסתגרות, התפרצויות, חוסר שליטה, התדרדרות בלימודים, התרחקות מחברים, התחמקות מההורים, בקשה לתוספת בדמי כיס, הלוואות מחברים, חולשה פיסית, מצבי רוח משתנים, בעיות שינה ואכילה או דיכאון.

יום שלישי, 30 ביוני 2020

כיצד נשוחח על התעודה?




התעודה היא לא "תעודת הזהות" של הילד. חשוב לזכור שהתעודה מייצגת הישגים בשנת לימודים אחת בחיי הילד ולא משקפת את יכולותיו ותכונותיו כאדם. להלן מספר המלצות בנושא:

  1. שבו עם הילד בנינוחות ובפרטיות.
  2. אפשרו לילד להתבטא ללא הפרעות.
  3. זכרו שהתעודה יכולה להשתנות ברגע שהילד יחליט.
  4. הימנעו מקניית מתנה עבור "תעודה טובה" או הבטחת פרס אם הציון ישתפר.
  5. עודדו הצלחות: כנראה שאתה נהנה מהמקצוע, מקשיב בכיתה, שם לב לפרטים ומכין שיעורי בית.
  6. שאלו לגבי ציון נמוך: איך אתה מרגיש עם הציון? מה אתה מתכוון לעשות?
  7. במידת הצורך, שקלו לשלוח את הילד למורה פרטי לאסטרטגיות למידה לרכישת כלים לניהול וארגון זמנים, אסטרטגיות למידה לבחינות ואסטרטגיות התנהלות בבחינות.
  8.  חגגו יחד את סיום שנת הלימודים ללא קשר לציונים.

יום שני, 15 ביוני 2020

זהירות, חופש גדול לפניך !!!

החופש הגדול בפתח ואיתו צצים "המוקשים". המתבגרים יהיו מחוברים למסכים שעות רבות אל תוך הלילה וחלקם יחשפו להתנהגויות בסיכון. אחת הדרכים לעזור להם להיות עסוקים היא למצוא עבורם עבודה. גיל ההעסקה המינימלי לבני נוער בזמן החופש הגדול הוא 14.
המתבגרים "טריים" בשוק העבודה וזקוקים לעזרה ולהכוונה שלנו במספר נושאים:
  1. בחירת מקום עבודה שלא יסכן את בריאותם בתקופת קורונה
  2. תאום השכר מראש ובכתב (אפילו בהודעת ווטסאפ)
  3. וידוי שהתשלום הוא לא פחות משכר מינימום
  4. קבלת תשלום עבור תקופת התלמדות, ישיבות עבודה, השתלמויות וימי הכנה.
  5. ניהול מעקב אחר שעות העבודה ועדכון המעסיק באופן שבועי
  6. תאום מועד התשלום מראש ובכתב