טלי פלג

טלי פלג
פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית, מטפלת באמנות, מגשרת ומדריכת הורים ע"פ גישת אדלר. הדריכה אלפי הורים בארץ ובחו"ל בחברות גדולות ובאופן פרטי. בעלת ניסיון של 20 שנים בתחום. פרסמה בלוג בנושא הורות בעיתון הארץ והופיעה בטלוויזיה בתוכניות בוקר שונות. התנדבה בטיפול באמנות בילדי הפליטים בארגון מסילה ובהדרכת הורים בכלא איילון.

יום ראשון, 30 בספטמבר 2018

איך להגיב כשהילדים משקרים?




איך להגיב כשהילדים משקרים?
כולנו משקרים מפעם לפעם, כי השקר הוא תופעה נורמטיבית כלל אנושית. המשפט "אתם יכולים להגיד לנו הכל, רק אל תשקרו" אינו אפקטיבי, אינו מצמצם את התופעה ולכן מומלץ להחליפו בפורמט ענייני:

אני יודע שגנבת/שיקרת...
אני יכול להבין למה עשית את זה...
אני לא כועס ולא אעניש אותך.
אני מבקש שבפעם הבאה...

 
לדוגמא:
אני יודע ששיקרת לגבי המבחן.
אני מבין למה לא סיפרת לי.
אני לא כועס ולא אעניש אותך.
אני מעדיף שבפעם הבאה תספר לי.

אני יודעת שלקחת 200 ש"ח מהארנק שלי.
אני יכולה להבין למה לקחת בלי רשות.
אני לא אעניש אותך.
אני מבקשת שבפעם הבאה תבקשי ממני (ומומלץ לשוחח על דמי כיס/עבודה).

הפורמט הענייני מחליף תחושות קשות (משבר אמון/כישלון/אכזבה), מצמצם את התכיפות של השקרים/גניבות ומעלה את רמת הכנות.

משוב מהורה - שימוש בכרטיס אשראי של ההורה

"טלי האחת והיחידה את מלווה אותנו כמעט 6 שנים, וככל שהזמן עובר והילדים גדלים אנחנו נדרשים לעזרה בפתרון בעיות קצת יותר גדולות ושוב הצלחת לתת את המענה וחייבת לומר שלא חשבתי שזה יעבוד... וזה עבד:
סער בן 8 גילה את נפלאות Sony PlayStation במיוחד באגף הרכישות המיידיות, לאחר שהבין כי הוא מוגבל בשימוש החליט לבצע את הרכישה לפנות בוקר בשקט בשקט... לא ידע שעל כל רכישה מקבלים ההורים הודעת אישור לטלפונים. הדבר הראשון שרציתי לעשות זה לתלוש את המכשיר מהחשמל ולהעיף אותו דרך החלון, אבל במקום זה נשמתי ושלחתי לך הודעת ושאלתי מה עושים??
את טלי ברוגע, אמרת, לומר לו ״אני יודעת שרכשת משחק בסוני ללא אישור, בפעם הבאה אני מעדיפה שלא!. וזהו. וזהו???
טוב, בוקר יום שני שוב התעוררתי לקול הודעה בטלפון שמודיע לי כי בזה הרגע מתבצעת רכישה בכרטיס האשראי. קמה בסערה מגיעה אל הקַנְיָין ואומרת לו אני יודעת שרכשת משחק בסוני ללא אישור בפעם הבאה אני מעדיפה שלא. כך גם בבוקר השלישי והרביעי!
טלי יקירתי, נשמתי ויישמתי כי אני כל כך מאמינה בדרכך ובדרך של אדלר, וחייבת לומר כמה שהייתי סקפטית, זה פשוט עבד. לא נעשו עוד רכישות ללא אישור, אני לא מרגלת בבקרים ולא עושה חסימת אשראי או הגבלות אחרות. יש לנו הסכם רכישות משחקים וכל הצדדים עומדים בו לשמחתי.
שוב תודה טלי!!!!"


 

הקול שלך ככלי ליצירת אינטימיות

  מה יש לכל אחד מאיתנו שיכול להיות "כלי" בבניית מערכת יחסים אינטימית טובה? הקול שלנו, our voice. סוגי קולות שונים יכולים להשפיע על...